Камиони на улазу у луку Оукланд у Оукланду, Калифорнија, САД, у четвртак, 14. јула 2022. Камионџије који опслужују неке од најпрометнијих лука у САД организују протесте док закон о раду на државном нивоу који мења њихов статус запослења почиње да важи ефекат, стварајући још једну тачку гушења у наглашеним америчким ланцима снабдевања.

Давид Паул Моррис | Блоомберг | Гетти Имагес

Извршни директори америчких транспортних предузећа очекују да ће задржати моћ при одређивању цена чак и уз смањење обима у другој половини 2022. док се трговци на мало, произвођачи и потрошачи прилагођавају поремећајима због затварања Цовид-а, рата између Русије и Украјине и инфлације.

Недавно истраживање купаца које је спровео САИА, камионџија за Старбуцкс, Хоме Депот и Лове’с, показало је да већина компанија још увек ради на томе да открије свој следећи корак и шта је „нова нормалност“ за њихово пословање, каже извршни директор Фриц Холцгрефе.

„Пуно су разговарали о наставку обнављања позиција залиха, исправљању својих ланаца снабдевања кроз биланс године, чак и до првог дела следеће године“, рекао је Холцгрефе за ЦНБЦ. „Можда су се ствари мало успориле, али купци и даље настављају да мењају своју позицију у ланцу снабдевања како би ефикасније постигли своје циљеве у својим пословима.

Ланац снабдевања се побољшава и пролази најгоре, каже Дерек Леатхерс, извршни директор компаније Вернер Ентерприсе, која сели терет за Амазон, Валмарт и Таргет. Али, упозорио је он, чеони ветар за камионџије ће задржати стопе знатно изнад нивоа пре пандемије до краја 2022.

„Видећете да се стопе задржавају до краја године. Наша повећања трошкова су реална. Наши купци то разумеју“, рекао је Леатхерс. „Говоримо о великим успешним победничким брендовима као што су [Amazon and Walmart] и многи други који знају да је ослањање на свог оператера конкурентска предност. Желе квалитетан превоз, на време, сваки пут безбедно. Да би то урадили, они раде са великим добро капитализованим превозницима.”

Акције камиона су биле неке од најбољих у јулу, док је С&П 500 добио више од 7% овог месеца. САИА и АрцБест су порасли за преко 20%, док су Вернер Ентерприсес, Книгхт Свифт и ЈБ Хунт порасли за преко 10%.

Раније ове године постојала је забринутост због “рецесије терета” због пада стопа на такозваном спот тржишту за камионски транспорт. Према најновијим подацима из Еверцоре ИСИ, те стопе су ниже за више од 11% на годишњем нивоу. Спот тржиште обезбеђује транспорт терета на захтев, а цене варирају у зависности од понуде и потражње.

Камиони на лицу места доживели су процват на врхунцу пандемије јер су се компаније прилагодиле загушеним ланцима снабдевања и биле спремне да плате историјске цене за транспорт робе током бума е-трговине. Међутим, већина транспорта се и даље обавља путем уговора са превозницима и њиховим купцима, попут великих трговаца.

Водеће компаније у три главна сегмента транспорта остварују већину прихода од уговора — Книгхт Свифт (пун камион), ФедЕк (мање од камиона) и ЈБ Хунт (контејнерски транспорт) — пријавиле су двоцифрено повећање стопе у својим најновијим зараде.

“Верујемо да ће уговорне стопе издржати. Верујемо да ће уговорне стопе бити на месту које ће омогућити транспортним компанијама да буду изузетно профитабилне.” Аналитичар транспорта Деусцхе банке Амит Мехротра рекао је за ЦНБЦ.

Он такође очекује да ће потражња бити нешто нижа, али стабилна до краја 2022. „Мислим да су проблеми са залихама о којима велики трговци на мало попут Валмарт-а и Таргет-а извештавају више одраз промене образаца куповине, а не значајног повлачења потрошачке потрошње, “, рекао је Мехротра.

Извршни директор једне од највећих брокерских кућа за транспорт у Сједињеним Државама такође прати потрошњу потрошача.

„Очигледно је да је тржиште транспорта данас другачије него што је било пре 12 месеци“, рекао је извршни директор ЦХ Робинсон Боб Бистерфилд за ЦНБЦ „Скуавк он тхе Стреет“ у уторак.

Он је додао да су малопродаја, становање и производња кључни покретачи обима транспорта. Производња је задржала најбоље од та три, додао је он. Малопродаја је забележила пораст обима у првом кварталу и пад у другом, рекао је Бистерфилд.

Исход преговора о запошљавању у луци на западној обали је још један велики знак питања за индустрију транспорта.

Уговор између синдикалних радника и лука које обрађују отприлике 45% америчког увоза истекао је 1. јула, али је посао настављен током преговора који су у току. Две стране су најавиле провизорни споразум о здравственим бенефицијама док настављају да раде на договору око компензације, аутоматизације и других тачака. Било је застоја, успоравања или прекида током последња три преговора — 2002, 2008. и 2014. пре него што је постигнут договор, према Америчкој привредној комори.

Холзгрефе, извршни директор САИА-е, рекао је да претња поремећаја већ доводи до промена у ланцу снабдевања.

„Оно што смо видели јесу да наши клијенти користе друге луке или су преусмерили друге делове земље. рекао је Холцгрефе. „У мери у којој Лука ЛА поново постане проблем, осећамо да можемо да се прилагодимо како је потребно нашим клијентима. Само ће бити скупље за ефикасан рад.“

„Преговори између Лос Анђелеса и Лонг Бича могли би да буду реметилачки тренутак. рекао је Леатхерс, извршни директор компаније Вернер Ентерприсе. „У Кини постоји нагомилана потражња која још увек мора да се помери ако изађу из блокаде Цовид-а, а то би могло да створи одређене загушења и неке поремећаје. Још увек треба да се види ефекат на потрошача са сталним утицајем инфлације.