Пратио сам РБЦ Тржишта капитала, посебно њихов малопродајни увид, неко време. Током мог последњег стручног разговора са њиховим европским тимом, разговарали смо о томе колико је важно бити агилан у тако неизвесним временима. Брз и агилан од дизајна до испоруке, имплементација нових процеса подстакнутих дигиталним средствима и развој нове корпоративне културе.
Најновији извештај „Еуропеан Генерал Ретаил почетник; сектор на распродаји“ (Рицхард Цхамберлаин. РБЦ Еуропе Лимитед. октобар 2022.) вреди прочитати за све заинтересоване о општим информацијама о одећи, укључујући продају према делатности и географији, величине и удела на тржишту, марже и структуре трошкова, анкете о ценама, индустрију и ЕСГ теме, макро трендови, историјски распони вредновања и СВОТ анализе за сваку компанију која је обухваћена. Широки увиди за брже реаговање на променљиве сценарије.
У овим неизвесним временима, стручњаци се слажу у једном: нико не зна шта би се даље могло догодити… Дакле, постоје две опције:
- Анализирајте све врсте историјских података, аналитичко моделирање и предвиђање, покушавајући да идентификујете црне лабудове и доприносите парализи анализе
- Припремите своју компанију да буде флексибилна и брза да реагује на нове прилике или да превазиђе нове изазове.
Обе опције захтевају анализу одлука, али постоји велика разлика у томе како искористити податке. Конкурентска предност нису сами подаци, већ начин на који су култура, таленат и процеси ваше компаније оркестрирани да покрећу агилне моделе доношења одлука. Продавци се прилагођавају дигитализацији, али велики изазов није имплементација технологије већ прилагођавање организације новој радној динамици. Ово је оно што ја разумем трансформација пословања. Очигледно је да су подаци кључни и технологија омогућава аутоматизацију и централизацију информација како би се побољшало доношење одлука.
Следећи увиди, из извештаја РБЦ-а, требало би да воде руководиоце малопродаје од дизајна, планирања до ланца снабдевања или области маркетинга.
“Трошкови живота стиснути да гризу више у 2023… и 2024. Очекујемо још једну годину притиска на реалне приходе домаћинстава следеће године. Иако би требало избећи колапс потрошача, због ограничења цена енергије и природе стамбеног тржишта у Уједињеном Краљевству, потрошачи ће се вероватно и даље осећати сиромашнијим, јер већина линија трошкова расте изнад раста плата. Тешка година у 2023. се ипак очекује. Оно што нас више брине је рецесија потрошача која ће трајати до 2024. године, јер се закаснели ефекат раста каматних стопа пробија и због пада запослености. Видимо шири пад потрошача следеће и 2024. године, уместо да будемо концентрисани међу купцима са нижим приходима. Међутим, остаје значајан фонд изграђених уштеда који треба да се ослободи, што би требало да ублажи ударац за брендове средњег и вишег масовног тржишта у сектору.
ФКС чеони ветрови ће бити праћени још попуста. До сада је УСД ојачао у односу на евро за 13% и у односу на ГБП за 16%. Ово ствара препреку за набавку материјала у 2023. години, посебно за компаније које се за набавку ослањају на Далеки исток. Постоји извесно ублажавање, на пример, слабије валуте локалних добављача, нижи трошкови транспорта (сада 6-7% ЦОГС-а за типичног трговца одећом), неке ниже цене роба, на пример, памук, и за неке компаније изложеност приходима у иностранству. Очекујемо да ће трговци на мало покушати да пренесу притисак на трошкове. Али степен потребног повећања цена доводи до ризика већег негативног одговора обима. Пошто потрошачи постају свеснији о ценама, највећу претњу маржи видимо као веће дисконтовање, као резултат раста цена и повишених залиха у сектору.
Левериџ и биланси у фокусу. Једно од најважнијих питања које треба поставити о трговцима у раном циклусу је да ли је биланс стања компаније довољно јак да преживи пад и окружење растуће каматне стопе. У поређењу са пре финансијске кризе (2007-09), коефицијенти левериџа генерално су нижи у нашем сектору, а неколико компанија има позицију нето средстава. Такође постоји мало дуга са варијабилном каматном стопом и потенцијал за веће приходе од камата на готовинска стања. Међутим, видимо потенцијал за веће нето трошкове камата на рефинансирање за неке од цикличнијих продаваца са нижом маржом, генералних и онлајн трговаца у Великој Британији.
Јак да поново постане јачи; нормализација померања канала, потенцијал консолидације даље у циклусу. У претходним економским падовима, јачи трговци на мало стекли су већи удео него обично од слабијих стручњака и независних компанија. Поново почињемо да видимо да се ово дешава на тржиштима попут Шпаније и Немачке. Јачи трговци на мало могу да имају користи од свог обима, односа са добављачима и моћи одређивања цена. Ове године смо видели учинак продавница бољи од очекиваног и слабији учинак онлајн продаваца од очекиваног, али очекујемо да ће се то сада изједначити и да ће онлајн поново почети да надмашује од следеће године. Такође видимо потенцијал за даљу консолидацију у циклусу, можда тако што ће америчке компаније искористити предност јаких УСД да купују европску/британску имовину по нижој цени”.
Извештај РБЦ-а је веома потпун и ово је „курирани“ избор за читаоце ТФР-а:
МАРГИНЕ
Марже и структуре трошкова: избор водећих европских трговаца
Анализа трошкова одеће
СИРОВИНЕ
График цена памука
График цена полиестера
Табела индекса цена вискозе
ЛОГИСТИКА
Трендови трошкова превоза
ДЕВИЗНА РАЗМЕНА, ИЗВОРИ И ЦЕНЕ
Теоретски пад бруто марже и потребна повећања цена (ек хеџинг)
„Напомињемо да су трговци на мало који се суочавају са највећим степеном ометања марже у УСД Примарк и Х&М, који набављају највећу количину производа у УСД и такође имају прилично ниске бруто марже. Напомињемо да су најмање изложени под нашом покривеношћу трговци путничким малопродајама, који релативно мало набављају у УСД. Као и увек, ниво продаје по пуној цени и повезаног дисконтовања ће имати највећи утицај на марже у сектору, што ће вероватно бити вођено утицајима везаним за обим као резултат повећања цена.
Примећујемо да би одређени број продаваца такође требало да има користи од офсета превођења валута на горњој линији. Верујемо да је ЈД Спортс у најбољој позицији да има користи од овога, с обзиром на његов релативно низак удео извора у УСД (око 10%) и око 30% изложености продаји у САД сада. И Индитек и Хуго Босс такође набављају релативно мале пропорције производа из Азије у америчким доларима, а такође би и једни и други требало да буду надокнађени растућим природним хеџингом у америчким доларима (Индитек и БОСС имају око 10% и око 19% продајну изложеност према САД, односно)“.
„Приказ изнад приказује резултате нашег најновијег истраживања о релативним ценама одеће за улазне тачке, које спроводимо на почетку сваке сезоне за УК, а повремено и на другим великим тржиштима. Ово мери релативне цене у низу категорија женске, мушке и дечије одеће на основу узорка од ц.45 производа.
Уопштено говорећи, видимо снажна повећања цена за одређени број продаваца, како бисмо заштитили марже с обзиром на значајан притисак на улазне трошкове од виших трошкова сировина и транспорта ове сезоне, као и релативно јачи УСД у односу на ЕУР/ГБП.
Примећујемо да су и Уникло и Зара напредовали у релативним ценама. Верујемо да би њихово позиционирање на вишим ценама и више демографских категорија купаца са средњим приходима требало да олакшају преношење повећања цена на купце”.
ВРЕМЕ
Индикатор арктичке осцилације указује на хладнију зиму ове године – потенцијално позитивно за трговце одећом.
Овде се наводи да ниво снежне покривености крајем септембра даје оријентир о просечним зимским температурама које се очекују у северној Европи и источном делу САД. Без улажења у детаље, све је у вези притисака и ефективно наводи колико далеко јужно може да путује ‘хладно’ арктичко време. Био је тачан у преко 80% времена и 100% времена током последње деценије.
Према снежној покривености, зима 2022/23. требало би да буде хладнија него прошле године, односно кориснија за трговце, под условом да хладније време долази више са ове стране Божића и да нема значајнијих снега. Питамо се и да ли би одећа могла добити подстицај од људи који желе да уштеде на рачунима за грејање ове зиме.
ДИСКОНТИРАЊЕ
С обзиром на макроекономске проблеме, укључујући повећане трошкове превоза и сировина, а сада и снажан долар који доводи до инфлације трошкова у производима који потичу из Азије, виђали смо велики број продаваца који желе да надокнаде притисак повећањем цена. Очекујемо да ће се овај тренд наставити и у 2023. Уз то, примећујемо да притисци на дискрециони приход такође доводе до смањења потрошачке моћи и поверења потрошача.
Очекујемо да ће ови фактори заједно довести до смањене потражње потрошача и, као такви, видимо потенцијал за нивое попуста који су већи од нормалног у сектору у 2023. Очекујемо да ће ово бити посебно распрострањено међу малопродајама који набављају релативно велике удео производа из Азије, као и оних који послују на крају сектора вредности, где је конкуренција цена и даље оштра, а раст цена је уочљивији од стране потрошача који су свесни цене.
Нике-ови резултати у првом кварталу 23. показују да он такође није имун, са повећањем залиха материјала (+44% у односу на исти период претходне године). Донахое, извршни директор компаније Нике, објаснио је да када су фабрике компаније Нике у Вијетнаму и Индонезији морале да се затворе након избијања Цовид-19, роба је стигла касно за овогодишњу пролећну, летњу и јесењу сезону. Тада су Никеове предстојеће поруџбине за празничну сезону стигле раније него што је планирано. У међувремену, бренд још увек има поруџбине робе у транзиту. Нике ће снизити артикле да их премести, а те промоције ће утицати на његову профитабилност у наредним кварталима, додао је (септембар 2022).
ОДРЖИВОСТ
Кружност – Х&М посебно је био рани покретач у смислу прихватања кружности. Компанија има за циљ да уведе одрживост у целом ланцу вредности поновним коришћењем амбалажног отпада и употребом 100% рециклираних или одрживих материјала. Преласком на коришћење материјала као што су Лиоцелл, рециклирани полиестер и Цирцулосе, Х&М је смањио свој утицај на животну средину и раднике. Прерада мање сировина значи мању употребу воде и хемикалија и генерално боље услове за раднике у фабрици.
Индитек је посвећен коришћењу 100% одрживог памука (тј. органског, Иницијатива за бољи памук и рециклираног) до 2025. године и активно ради са Тектиле Екцханге и Беттер Цоттон Инитиативе на промовисању употребе органског памука и побољшању услова живота узгајивача. Компанија је такође сарађивала са МИТ-ом на финансирању вишегодишњег уговора од 4 милиона долара за истраживачке иницијативе у области циркуларне економије и нових технологија одрживости, и створила је две МИТ стипендије за промовисање студија и истраживања у операцијама, менаџменту, материјалним наукама и инжењерингу.
Климатске промене – Продавци и дистрибутери желе да смање утицај свог пословања на животну средину и користе пословне односе како би подстакли промене својих партнера и шире индустрије. Добар пример за то је Заландо, који је поставио сопствене циљеве смањења емисије угљеника за 80% до 2025. године, али такође ради на циљу да 90% кључних партнера постави сличне циљеве засноване на научној основи (СБТ) до 2025. године.
СВОТ АНАЛИЗЕ
Заландо
Индитек
Хуго Босс
Х&М