Глобална инфлациона криза иде од лоше до горе. Рат у Украјини, блокаде у Кини и прекид ланца снабдевања у вези са ЦОВИД-19 и даље изазивају проблеме, због чега цене расту широм света.

У САД годишња стопа инфлације достигла 8,6% у мају, највиши ниво од 1981. године, што је навело Федералне резерве САД да по трећи пут ове године подигну каматне стопе, за ,75 процентних поена. У Европи је инфлација у Великој Британији очекује се да ће достићи 11% до јесени, док је еврозона видела раст цена достигао 8,1%, највиши ниво виђен од увођења евра. На другој страни света, инфлација се креће ка 7% у обе земље Аустралија и Нови Зеланд.

Предузећа која се суочавају са потрошачима, као што су добављачи и продавци робе широке потрошње, тешко се носе са растућом инфлацијом. Њихови сопствени трошкови брзо расту, а инфлација је посебно висока у основним састојцима – цене пшенице, на пример, ове године су се удвостручили. Али они су нервозни због преношења превеликих трошкова на купце, за које се криза трошкова живота убрзано заоштрава.

ЦПГ предузећа и трговци на мало већ виде како потрошачи предузимају мере суочени са растућим ценама. Конкретно, видимо помак од брендираних производа ка куповини са сопственом етикетом и линијама вредности. У Великој Британији, на пример, малопродајни аналитичар Кантар извештаји да је продаја брендираних производа пала за 1% у 12 недеља до 12. јуна, док је продаја са сопственом етикетом порасла за 2,9%, а вредност линија са сопственом етикетом је скочила за 12%. амерички аналитичари извести сличан тренд.

На таквом тржишту нема излаза за добављаче и трговце на мало сваки посао је погођен, од мултинационалних ЦПГ компанија до најмањих независних. И нису само трошкови оно што забрињава индустрију – поремећај ланца снабдевања који доводи до веће инфлације је толико акутан у неким областима да заправо узрокује несташице производа.

Неки од тих недостатака су постали високопрофилни – постоји широко распрострањена забринутост око снабдевања производима као што су Формула за бебе. Али те приче које хватају наслове маскирају много шири проблем: у првој недељи априла, каже аналитичар Датасембли, око трећине прехрамбених производа које су потрошачи прегледали било је нема на залихи.

Недостатак формуле за бебе
Извор: Тхе Гуардиан

Другим речима, ЦПГ сектор се суочава са савршеном олујом. Произвођачи се боре да набаве састојке који су им потребни за производњу и плаћају високе цене када могу да добију оно што им је потребно. Они очајнички желе да наставе са производњом како би избегли да продавци оду негде другде у својим категоријама, али морају да одлуче колико додатних трошкова могу да пренесу. У међувремену, трговци на мало имају своје изазове да држе полице на залихама – и такође морају да упућују тешке позиве у вези са ценама и маржама док се потрошачи боре да плате више.

Како онда добављачи и трговци на мало пролазе кроз овај скок инфлације? Ево седам савета који би могли да помогну:

  • Будите селективни у погледу повећања цена: Продавци тешко прихватају свеобухватна повећања цена, а потрошачи могу бити отуђени. То значи да вам је потребно прилагођеније решење, са повећањем цена усмереним на производе за које имате највећу моћ при одређивању цена.
  • Будите убедљиви: Добављачи су често забринути због подизања цена и покушавају да заобиђу проблем када имају посла са продавцима и потрошачима. Ако немате другог избора осим да подигнете цене, објасните зашто и пружите умирујуће поруке о томе како ћете наставити да улажете у своје производе.
  • Будите креативни са производом: Већ смо видели како многе ЦПГ компаније прихватају “схринкфлатион” – смањење величине производа да би цене биле константне – али могу бити доступнија окретнија решења. На пример, да ли можете да унесете јефтине промене у производу или амбалажи са малим напором да бисте ублажили потребу за повећањем цена?
  • Будите опортунистички: Како се цене мењају на читавим тржиштима, да ли постоје празнине које можете да искористите новим лансирањем или прилагођавањем производа? На пример, како све више производа прелази у категорије премијум цена, могу постојати нове могућности да се искористе вредности на тржишту.
  • Будите научни: Изградња софистициранијих модела који вам омогућавају да брзо планирате сценарије и развијате стратегије одређивања цена, помоћи ће вам да брже одговорите на тренутно променљивом тржишту. Технологија може бити ваш пријатељ у овом окружењу – мноштво практичних алата за моделирање са ниским трошковима може помоћи произвођачима и добављачима да планирају ефикасније.
  • Буди опрезан: Такође је кључно побољшати видљивост ланца снабдевања. Развијте блиске односе са својим кључним добављачима како бисте имали бољу представу о проблемима који долазе на стазу – и о несташицама и порасту трошкова.
  • Будите конкурентни: Пажљиво пратите шта други произвођачи у вашим кључним категоријама раде на цени – шта захтевају од продаваца и потрошача? Тренутно окружење може бити прилика да се осигура комерцијална предност, посебно ако можете бити окретни и паметни у одређивању цена за свој асортиман производа.