Глобална инфлациона криза иде од лоше до горе. Рат у Украјини, блокаде у Кини и прекид ланца снабдевања у вези са ЦОВИД-19 и даље изазивају проблеме, због чега цене расту широм света.
У САД годишња стопа инфлације достигла 8,6% у мају, највиши ниво од 1981. године, што је навело Федералне резерве САД да по трећи пут ове године подигну каматне стопе, за ,75 процентних поена. У Европи је инфлација у Великој Британији очекује се да ће достићи 11% до јесени, док је еврозона видела раст цена достигао 8,1%, највиши ниво виђен од увођења евра. На другој страни света, инфлација се креће ка 7% у обе земље Аустралија и Нови Зеланд.
Предузећа која се суочавају са потрошачима, као што су добављачи и продавци робе широке потрошње, тешко се носе са растућом инфлацијом. Њихови сопствени трошкови брзо расту, а инфлација је посебно висока у основним састојцима – цене пшенице, на пример, ове године су се удвостручили. Али они су нервозни због преношења превеликих трошкова на купце, за које се криза трошкова живота убрзано заоштрава.
ЦПГ предузећа и трговци на мало већ виде како потрошачи предузимају мере суочени са растућим ценама. Конкретно, видимо помак од брендираних производа ка куповини са сопственом етикетом и линијама вредности. У Великој Британији, на пример, малопродајни аналитичар Кантар извештаји да је продаја брендираних производа пала за 1% у 12 недеља до 12. јуна, док је продаја са сопственом етикетом порасла за 2,9%, а вредност линија са сопственом етикетом је скочила за 12%. амерички аналитичари извести сличан тренд.
На таквом тржишту нема излаза за добављаче и трговце на мало сваки посао је погођен, од мултинационалних ЦПГ компанија до најмањих независних. И нису само трошкови оно што забрињава индустрију – поремећај ланца снабдевања који доводи до веће инфлације је толико акутан у неким областима да заправо узрокује несташице производа.
Неки од тих недостатака су постали високопрофилни – постоји широко распрострањена забринутост око снабдевања производима као што су Формула за бебе. Али те приче које хватају наслове маскирају много шири проблем: у првој недељи априла, каже аналитичар Датасембли, око трећине прехрамбених производа које су потрошачи прегледали било је нема на залихи.
Другим речима, ЦПГ сектор се суочава са савршеном олујом. Произвођачи се боре да набаве састојке који су им потребни за производњу и плаћају високе цене када могу да добију оно што им је потребно. Они очајнички желе да наставе са производњом како би избегли да продавци оду негде другде у својим категоријама, али морају да одлуче колико додатних трошкова могу да пренесу. У међувремену, трговци на мало имају своје изазове да држе полице на залихама – и такође морају да упућују тешке позиве у вези са ценама и маржама док се потрошачи боре да плате више.
Како онда добављачи и трговци на мало пролазе кроз овај скок инфлације? Ево седам савета који би могли да помогну:
- Будите селективни у погледу повећања цена: Продавци тешко прихватају свеобухватна повећања цена, а потрошачи могу бити отуђени. То значи да вам је потребно прилагођеније решење, са повећањем цена усмереним на производе за које имате највећу моћ при одређивању цена.
- Будите убедљиви: Добављачи су често забринути због подизања цена и покушавају да заобиђу проблем када имају посла са продавцима и потрошачима. Ако немате другог избора осим да подигнете цене, објасните зашто и пружите умирујуће поруке о томе како ћете наставити да улажете у своје производе.
- Будите креативни са производом: Већ смо видели како многе ЦПГ компаније прихватају “схринкфлатион” – смањење величине производа да би цене биле константне – али могу бити доступнија окретнија решења. На пример, да ли можете да унесете јефтине промене у производу или амбалажи са малим напором да бисте ублажили потребу за повећањем цена?
- Будите опортунистички: Како се цене мењају на читавим тржиштима, да ли постоје празнине које можете да искористите новим лансирањем или прилагођавањем производа? На пример, како све више производа прелази у категорије премијум цена, могу постојати нове могућности да се искористе вредности на тржишту.
- Будите научни: Изградња софистициранијих модела који вам омогућавају да брзо планирате сценарије и развијате стратегије одређивања цена, помоћи ће вам да брже одговорите на тренутно променљивом тржишту. Технологија може бити ваш пријатељ у овом окружењу – мноштво практичних алата за моделирање са ниским трошковима може помоћи произвођачима и добављачима да планирају ефикасније.
- Буди опрезан: Такође је кључно побољшати видљивост ланца снабдевања. Развијте блиске односе са својим кључним добављачима како бисте имали бољу представу о проблемима који долазе на стазу – и о несташицама и порасту трошкова.
- Будите конкурентни: Пажљиво пратите шта други произвођачи у вашим кључним категоријама раде на цени – шта захтевају од продаваца и потрошача? Тренутно окружење може бити прилика да се осигура комерцијална предност, посебно ако можете бити окретни и паметни у одређивању цена за свој асортиман производа.